Bor Outlet
Utolsó palackok
Magyar borok
Külföldi borok
Kiegészítők

Borgasztronómiai utazás Laposa Bencével és Bock Józseffel

Mi az, amiből a világ népessége 284 millió hektolitert is képes meginni? Mi az az ital, aminek a tudománya már több mint hatezer éve érdekli az emberiséget? A borpiacot rengeteg változás és kihívás érte az elmúlt években. Laposa Bencével és Bock Józseffel beszélgettünk a 2020-as trendekről, a borturizmusról és a klímaveszélyről. 

Késő nyártól kezdve megindul a szüretelés a borbirtokokon. Európa a világ legnagyobb bortermelője: Olaszországgal, Franciaországgal és Spanyolországgal az élen hazánkban is jelentős iparág (forrás). A magyarországi borbirtokok jól teljesítenek, hiszen az importált bor aránya alig haladja meg a 2-3 százalékot. Ez főleg a magyar keresletnek és a generációkon átívelő szőlőtermesztés hagyományának köszönhető.

Egyszerű a képlet: a magyar emberek szeretik a magyar borokat. A magyar borászok pedig szeretik a hagyományokat. De ezek ellenére, mint minden piac, a borpiac is változik. Változnak az igények, változnak a trendek és változnak a fenntarthatósággal kapcsolatos kérdések. Ezekről a változásokról kérdeztünk két itthon elismert magyar borászt, akik nemcsak a szőlőtermesztésben, hanem a birtokvezetésben is az élen járnak.

Mire vágynak 2020-ban az emberek?

A bor már nem számít luxusterméknek. Az emberek gyakrabban vásárolnak palackozott borokat, így egyre több esetben a könnyedebb fajtákat emelik le a polcokról.

Az üdébb és gyümölcsösebb ízek kerültek előtérbe, ami nemcsak a magyarországi piacon, hanem a világpiac nagy részén is megfigyelhető tendencia - mondta Bock József, a Bock Villány alapítója. Habár a kétezres évektől kezdődően leginkább a rosé iránt nőtt meg az érdeklődés, az utóbbi két évben “a pezsgőpiac sokkal aktívabbá vált és megnőtt a pezsgő iránti kereslet” - világított rá egy másik fontos változásra Laposa Bence, a Laposa birtok igazgatója, aki testvérével, Laposa Zsófiával 2020-ban alkotta meg a Balaton egyik legújabb pezsgőjét.

A megváltozott étkezési szokásokhoz nemcsak az élelmiszeriparnak kell alkalmazkodnia, hanem a boriparnak is. A vegán, gluténmentes, cukormentes borok megalkotása az egyik legnagyobb kihívás a borászok számára. A fogyasztók az élvezetek mellett az egészséget és a “bűntudatmentes bűnözést” is nagyon fontosnak tartják egy-egy bor kiválasztásakor (forrás).

Az élet minden pontján előtérbe került a fenntarthatóság. A borászoknak nemcsak a termelésben kell egy zöldebb utat keresni, hanem a csomagolásban is. A bio, vegán, adalékanyagoktól mentes termékek egyre több fogyasztót vonzanak (forrás). “Az újrahasznosíthatóságon kívül nagyon fontos lett a pazarlás elkerülése is. Azért, hogy csökkentsük az ökológiai lábnyomunkat, elkezdtük felhasználni a szőlőmagot is. Olajokat, tablettát és más tisztálkodó szereket is készítünk belőlük” - magyarázta Bock József az egyik alternatívát, ahogyan a borászatok fenntarthatóbbá tudnak válni.

Hogyan tudja egy borászat a megváltozott fogyasztói igényeket kielégíteni? Elég jó-e a magyar bor a nemzetközi piacra? Milyen hatással van a klímaváltozás a bortermelésre?

A cikk folytatása ITT olvasható!

 Írta: Belayane Najoua


- Vissza -
   
Az áraink az áfát tartalmazzák és forintban értendők.
© Minden jog fenntartva - Chip-Art Bt.