Bor Outlet
Utolsó palackok
Magyar borok
Külföldi borok
Kiegészítők

Ifj. Szepsy István: A csúcsminőséget meg kell különböztetni!

Hogyan változtatják meg a pincészet életét a rangos díjak? Milyen céljai vannak a jövőre nézve? Miért fontos, hogy egy borvidéknek legyen csúcsterméke? Mit ajánl karácsonyra Ifj. Szepsy István?

Mindenekelőtt szeretnénk szívből gratulálni, hiszen számunkra is hihetetlen öröm volt látni azt a díjesőt, amit a Golden Wine Awards-on a Szepsy Pincészet kapott. Az Európa legjobb pincészete díj mellett édesapád a hírességek csarnokába is bekerült - mit jelent mindez a számotokra?

Talán a legfontosabb, hogy az az irány, amit édesapám felrajzolt és amit a család minden tagja követ, illetve az a munka, amin 30 éve dolgozunk, minden ilyen díjjal visszaigazolást nyer. Jelzi, hogy jó úton járunk, bár azt le kell szögeznem, hogy messze nem vagyunk még készen.

Ennek a díjnak és az eddigi munkának a fényében mi az a jövőkép, amit Te, aki a következő generációként már most is a birtok meghatározó személyisége vagy és előbb-utóbb teljesen átveszed a stafétabotot, kitűznél a Szepsy Pincészet számára a következő 30 évre?

Ha visszatekintünk, azt mondhatjuk, hogy a 90-es évek időszaka a helyzetfelismerésről szólt. Hol vagyunk? Mi a pozíciónk? Milyen adottságaink vannak? A 2000-es évek középpontjában az állt, hogyan lehet ezeket megvalósítani, a különleges természeti adottságokat a borban kifejezésre juttatni. 2010 óta már a finomhangoláson van a hangsúly. Menetközben pedig kiderült, vannak olyan boraink, melyek világszínvonalon készíthetőek. Bár az aszú pozícióját semmi nem tudja megváltoztatni, nemcsak az édes, de a száraz borok esetében is igaz ez a megállapítás. Mivel azonban ezekből nem tudunk túl sokat készíteni, fontos, hogy olyan hozzáadott értékek lépjenek a borok mellé, melyek az árat befolyásolják. A legfontosabb feladatunk a jövőben az árpozíció és a piaci pozíció megerősítése, illetve az, hogy ezekből a borokból minél többet el lehessen adni.

Hazai és külföldi piacon is jelen vagytok. Melyiket tekintitek értékesítési szempontból elsődlegesnek ezek közül?

A hazai piac mellett kiemelten fókuszálunk az angol piacra is. Az értékesítési mennyiséget nézve a külföldi piac nagyobb, mint a belföldi, de nagyon fontosnak tartjuk, hogy itthon is tudjanak a fogyasztók arról, mi zajlik a pincészetnél. Az angol partnereink régóta foglalkoznak a Tokaji borvidékkel, értik az itt zajló folyamatokat, jól tudják képviselni a borainkat. Egy külföldi piac mindig kicsit más tükröt tart elénk, mikor szeretnénk bevezetni egy bort, vagy egy árat érvényesítenénk. Mivel nagyon sok olyan kiváló bor van, amit a miénktől sokkal drágábban vagy akár jelentősen olcsóbban is el lehet adni, a külföldi piacon való pozíciószerzés mindig nehezebb, ugyanakkor hosszú távon stabilabb sikert tud hozni. Ezért is kell ott megfontoltabban kezelni, hogy milyen terméket mutatunk be, milyen áron, és hogyan kommunikáljuk azt.

A tokaji borok, és kifejezetten az édes borok népszerűsége hihetetlenül gyorsan nő Ázsiában is. Gondolkodtok azon, hogy ebben az irányban is erősebben terjeszkedtek az angol piac mellett, vagy inkább maradtok Európában?

Mivel az ázsiai méretekhez és igényekhez viszonyítva az általunk szállítható palackszám nagyon alacsony, csak egy-egy városban, mint például Szöulban, Szingapúrban vagy Hong-Kongban vagyunk jelen borainkkal. Itt azonban a magasabb árszinten elérhető palackjaink dominálnak, ezért számunkra Ázsia fontos és értékes piac. Noha az ázsiai borértői kör lassan épül, szerencsére mindenhol megtaláltuk azokat a partnereket, akik rengeteg időt és energiát fektetnek abba, hogy edukálják a borfogyasztókat. Ez azért is különösen fontos, mert bár a “Tokaj” szó ismerősen csenghet, általában nem tudnak róla sokat. Tisztában vagyunk vele, hogy Ázsia fontos piac, de nem szabad elfelednünk, hogy az átlag ázsiai annyit tud a magyar dolgokról, mint az átlag magyar az ázsiaiakról. Ezt megváltoztatni még nagyon sok munka, ezért is becsüljük az olyan partnereket, akik hisznek benne, hogy Tokajnak megváltozik a pozíciója, és beleteszik az edukációba azt a plusz erőfeszítést, amit más borba esetleg nem kell. Ehhez lényeges feltétel, hogy legyen egy olyan ember, aki reggeltől estig, hétfőtől vasárnapig, az év minden hónapjában a borvidékről mesél, ezt tanítja.

A kereskedők szerepe egyébiránt itthon és minden piacunkon egyaránt kiemelten fontos a tokaji borok népszerűsítésében, hiszen sok olyan külföldi bor van, amit különösebb energia nélkül, drágán el tudnak adni. Sajnos a tokaji még nem ilyen, és a folyamatot lassítja, hogy a borvidéknek nincs egységes kommunikációja, ami az egész borvidék fejlődése szempontjából kulcsfontosságú lenne.

A díjakkal a népszerűségetek - így a borok iránti kereslet - is tovább nőhet.  A Szepsy Pincészet volumene azonban a Golden Wine Awards legtöbb díjazottjával összehasonlítva mind a szőlőterület méretében, mind palackszámban jóval alacsonyabb. Terveztek-e a közeli vagy távolabbi jövőben bővülést, ami lehetőséget nyújt arra, hogy nőjön az elkészített borok száma?

Ha röviden akarom megválaszolni, akkor nem. Nyilván fontos, hogy a termő portfólió tisztuljon. Továbbra sem az a cél, hogy volumenben tudjunk növekedni, hanem ha a kereslet növekszik, az árat szeretnénk tovább fejleszteni.

Pár éve egy, a mi résztvételünkkel is zajló borkóstolón édesapád arról beszélt, hogy árban szeretné a Szepsy borokat oda pozícionálni, ahol a minőség alapján a nemzetközi piacon helye van. Ezzel mindannyian egyet is értettünk, de ott volt bennünk a rémület, hogy vajon mikor következik el az a pillanat, amikor a magyar piac számára már nem, vagy csak nagyon nehezen lesz megfizethető ezeknek a prémium palackoknak a megvásárlása. Hogyan tudjátok kezelni azt a látszólagos ellentmondást, hogy a presztízs és a nemzetközi piac növekedésével egyidejűleg a hazai piacon egyre kisebb az a fizetőképes kör, akit meg tudtok célozni?

Ez máshol is így van. A csúcs barolókat és a nagy évjáratos champagne-okat sem az átlagember vásárolja. Úgy gondolom, hogy Magyarországon sem feltétlenül csökken azok száma, akik a borainkat meg tudják fizetni, hiszen sokan szívesen fogyasztanak drága külföldi borokat is. Egy biztos: a boraink mögött 30 év fejlesztés áll, amit minden egyéb segítség nélkül, saját erőnkből kellett finanszíroznunk. A ma kapható boraink nem fedezik teljes mértékben azt a költséget, amit az évek során beleraktunk a borkészítésbe. Ezért is kell magasabb áron értékesítenünk. Az, hogy legyen olyan bor, ami minőségben és árban nemzetközi szinten is a legmagasabb kategóriába tartozik, kulcsfontosságú a borvidék jövőjét illetően. Ha nincsenek csúcstermékek csúcsáron, akkor a borvidék sem lehet csúcs borvidék. A csúcsárat viszont nem matematikailag kell meghatározni, hanem hozzáadott érték alapján.

A csúcsmárka a legjobb termőhelyről, azon belül a legjobb parcellákon, a legidősebb tőkékről, a legjobb fajtából olyan eljárással készül, ami csak egy limitált, szűk kör számára elérhető terméket ad. Ha nagyon sok szelekcióval születik egy kis mennyiségű termék, amely ráadásul kiemelkedően magas élvezeti értékkel bír, és a márkaértéke is elegendő ahhoz, hogy megvásárolják, akkor ennek magas lesz az ára. Ha ez nem következik be, akkor a Tokaji borvidéknek nincs jövője. A kérdés az, hogy ki vagy kik tudják elkészíteni azokat a borokat, melyek Tokaj legnagyobb értékét így kiemelik. Az ilyen borokhoz vezető út azonban rendkívül költséges. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem lehet majd Tokajit kapni kedvezőbb árszinten is, de kijelenthetem, hogy a Szepsy borok nem ezek közé fognak tartozni.

Ez Tokaj számára egy meghatározóan fontos út lehet, ha konzekvensen, hosszú távon tudjátok képviselni. Az év végi ajándékozások időszaka kiváló alkalom lehet arra, hogy akár azok is, akik ritkábban vásárolnak szuperprémium kategóriájú borokat, elgondolkozzanak egy-egy Szepsy csomagon. Ha személyes ajánlásoddal kellene egy 3 palackos ajándékcsomagot összeállítani a Borbolt vevői számára, mi lenne benne? 

Száraz borok közül mindenképpen az Úrágya Furmint, ami nagyon meghatározó bora a márkának. Ez a legrégebb óta készülő száraz borunk, az ültetvény egyedisége, a parcella ásványossága egy nagyon rétegzett, nagyon tipikus furmintot ad. Komoly, gazdag bor, de egyúttal széles körben elfogadott ízvilággal. Ha csak egy szárazbort kéne választanom, én ezt vinném magammal egy karácsonyi vacsorára.

A szamorodni a legősibb bora Tokajnak, ez volt az alapja annak, hogy az aszú ki tudjon fejlődni és nagyon sok mindent hordoz a Tokaj által képviselt íz-és illatvilágból. Emellett édes borok közül ez párosítható a legjobban sós főételekkel is. Fűszeres, csípős és akár zsíros alapanyagokkal is jól harmonizál, ezért is kiváló párja a kacsa- és libamájnak is. Harmadik tételként nyilván egy aszú szerepelne benne. Nemcsak azért, mert ez a presztízs bora Tokajnak, hanem mert minden szempontból méltó lezárása egy ünnepi vacsorának. Önmagában vagy pici sajttal tökéletesen kiváltja a desszertet, ha valaki nem süteményt szeretne fogyasztani.

Nagyon szépen köszönjük a beszélgetést és sok sikert kívánunk ahhoz a fantasztikus munkához, amit a Tokaji borvidékért és a magyar bor sikeréért végeztek!


- Vissza -
   
Az áraink az áfát tartalmazzák és forintban értendők.
© Minden jog fenntartva - Chip-Art Bt.